Vackor Óvoda

Vackor ÓvodaVackor Óvoda Vámosszabadi

Cím: 9061 Vámosszabadi, Szabadi utca 53.
Telefon: 96/825-995, 20/ 960 75 11
Óvodavezető: Vida Eszter
OM azonosító: 030410

A gyermek és az óvodánk…

A családok életében a legjelentősebb események egyike, amikor a gyermek óvodába lép.

Három éves korukig az apróságok többsége a családi nevelés keretein belül nevelkedik, fejlődik testiekben, lelkiekben egyaránt. A család tagjait ismeri igazán, velük van kapcsolata, tőlük tanulja mindazt, amit három éves koráig elér. Ha több gyermekes családba született, akkor kezdetektől hatnak rá a testvéri kapcsolatok, megtanulja a társakhoz való igazodást is.

Erre a korosztályra különösen jellemző, hogy a biztonságot teljes egészében a család jelenti számára.

Három éves korban a kisgyermek óvodás lesz. A családi nevelés kiegészül az óvodai neveléssel. A gyermek ezután óvodában tölti ideje nagy részét, ahol egy gyermekközösségben kell megtalálnia a maga helyét, barátokra, társakra találni.

Vannak olyan kisgyerekek is, akiknek különösen nagy megrázkódtatást jelent a családtól való elszakadás. Nagy türelemre van szükség, ilyenkor a család és az óvoda részéről egyaránt. Az óvodában ezt az időszakot „beszoktatási időszaknak” nevezzük. Szeretettel, megértéssel, különleges figyelemmel kell ilyenkor körülvenni a kis óvodást a szülőknek,óvodapedagógusoknak egyaránt.

Biztatnunk kell Őt, fel kell keltenünk az érdeklődését azok iránt a dolgok iránt, amelyek az óvodában várnak rá.

A család az óvodai nevelés időszakában is felelős marad a gyermek neveléséért, ezt a jogát, felelősségét nem ruházhatja át az óvodára. Ebben az időszakban azonban már nincs egyedül. Segítséget, közreműködést kap az óvodában szakmai felkészültséggel rendelkező pedagógusoktól, akik partnerei kívánnak lenni a teljes óvodai nevelési szakaszban, akik figyelembe veszik kívánságaikat, igényeiket, készek tanácsokat adnia családi nevelésben jelentkező problémákra.

Nevelőmunkánkat „ Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” című helyi nevelési program alapján végezzük.

Pedagógiai programunk célja: a nyugodt családias légkörben, szeretetteljes, biztonságot adó, érzelmekben gazdag óvoda működtetése, a gyermeki személyiség kibontakoztatásának elősegítése. Gyermekközpontú, a másságot elfogadó légkörben különös tekintettel az életkori sajátosságokra, és az eltérő fejlődési ütemre. Törekvésünk az élmény gazdag óvodai élet megteremtése, melyben érvényesül a felnőtt és a gyermek sokszínű együttműködése és a játék elsődlegessége.

Az óvodánk jelenleg három csoporttal működik, ahol 5 óvodapedagógus, egy pedagógiai asszisztens és 3 óvodai dajka látja el a gyermekek körüli nevelési-gondozási teendőket.

Intézményünk 75 kisgyermek fogadására alkalmas, valamint lehetőségünkben áll a két és fél éves kicsi gyermekeket is fogadni.

A csoportok 2012 szeptembere óta életkor szerint heterogén összetételűek, ezáltal a testvérek és a barátok is lehetnek egy óvodai csoportban.

Az azonos életkorú gyermekekből álló „tiszta” csoporttal ellentétben, a vegyes csoportokban az óvodát kezdő gyermekek a nagycsalád mintájára épülő közösségbe kerül, ezért a beszoktatás időszaka gördülékenyebb, zökkenő mentesebb.
Az egymást már korábbi évekből ismerő gyermekek elfogadó magatartása, a csoport családias hangulata jelentősen segíti a családból, bölcsödéből érkező kicsik beilleszkedését. Az ilyen csoportokban viselkedő gyermekek fogékonyabbá válnak a toleranciára, jelentősen fejlődik empátiás készségük, segítő magatartásuk. A beszoktatás ideje alatt a nagyok szeretnek gondoskodni a kicsikről, dajkálják őket, ringatókat énekelnek nekik, hiszen ők is ezt érezhették, tapasztalhatták az óvó nénijüktől.

Óvodánk fejlesztő játékokban gazdagon ellátott, tágas csoportszobákkal, kényelmes öltözőkkel, valamint esztétikus és modern mosdókkal rendelkezik.

Az épület tetőterében helyet kapott egy tornaszoba, valamint 2014 tavaszától lehetőségünk van óvodás gyermekeinkkel a hét több napján is rendszeresen látogatni a hangulatos világítással kialakított só szobánkat, és annak jótékony, immunerősítő hatását élvezni.

Délutáni foglalkozások keretében a gyermekeknek lehetőségük van:

  • Zene óvodában
  • Torna foglalkozásokon
  • Kreatív kézműveskedő tevékenységeken
  • Néptáncon
  • Hittan foglakozásokon is részt venni.

Óvodásainkkal az év folyamán bérletes előadások keretében Zenei koncertek és Bábszínház műsorait tekintjük meg a Faluház Dísztermében.

Az Intézményünket felszerelt játszótérrel tágas udvar öleli át, melynek esztétikus parkosításáról folyamatosan gondoskodunk.

A gyermekeket körülölelő belső, ill. esztétikus külső környezetére nagy figyelmet fordítunk.

Nagyon nagy szeretettel hívjuk és várjuk az óvodánk iránt érdeklődő Kicsi Gyermekeket Szüleikkel együtt, valamint örömmel mutatjuk be óvodánkat személyesen is, és készségesen válaszolunk a felmerülő kérdésekre!

Vida Eszter

óvodavezető

Vackor Óvoda Nevelési program

Házirend

Szervezeti és működési szabályzat

 


 Játék és tanulás az óvodában

A Vackor Óvodában a nevelés játékokon keresztül, tevékenységbe ágyazva, sok élményszerzéssel valósul meg. Arra törekszünk, hogy az élménygazdag óvodai élet során a gyerekek természetes és ösztönös kíváncsiságát kielégítsük. A séták, kirándulások, és különböző tevékenységek alkalmával tapasztalatokat szerezzenek. Mindezek mellett fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek családias és szeretetteljes légkörben töltsék mindennapjaikat, ezzel elősegítve a gyerekek személyiségének kibontakozását. Célunk az is, hogy a szülők nyugodtan induljanak munkába, annak tudatában, hogy gyermekük jó helyen és biztonságban van nálunk.
Ladocsiné Csehi Szilvia
óvodapedagógus

Az alábbi képek az őszi tevékenységeinkbe nyújtanak betekintést:

ay

Takarítás világnapja. Elmosogattuk a babakonyhás játékokat, megfürdettük a babákat, letörölgettünk…

 

asc

Zöldségsalátát valamint zöldség bábokat készítettünk.

asxc

Vásárcsarnok látogatás, bevásárlás

 

Közlekedési KRESZ napot tartottunk. Fontos közlekedési szabályokat tanultunk meg.

 

 

qedd

Saját színezőfüzet készítettünk.

 

weffswf

Zene világnapján Dolmányos Kata zenepedagógus járt nálunk. Saját készítésű kasztanyettával zenéltünk.

xd

Népmese világnapján a könyvtárban jártunk. Könyveket „olvasgattunk”.

 

yacyac

Gyümölcs turmixot készíttetünk.

 

egfeaf

Megnéztük a vándor székely kiállítást.

 


Szülői szerepvállalás…felelősség…

Amikor megfogalmazódik bennünk az az érzés, vágy hogy gyermeket szeretnénk,-szépen lassan azon is el kezdünk gondolkodni, hogy hogyan lehetünk, hogyan válhatunk jó szülőkké.
Melyek azok a legfontosabb alappillérek, melyek birtoka nélkül elengedhetetlen,hogy születendő, ill.már meglévő gyermekünknek a legideálisabb szüleivé válhassunk.
Bizonyára nem kérdés senki számára sem, hogy csemetéinknek egy boldog, kiegyensúlyozott, sikeres gyermekéveket,-felnőtté válást tervezünk.
Melyek azok a mérföldkövek, amelyek segítenek ebben bennünket ezen a nem is zökkenőmentes úton?
Tökéletes recept természetesen nincs, de némi tudatossággal és a gyermekeink egyedi testi-lelki, érzelmi igényeire való ráhangolódással pozitív eredményeket érhetünk el.
Tanuljuk meg önmagunkat és egymást tökéletlenségünkben szeretni, elfogadni, örömünket lelni az egyediség szabálytalanságaiban, és bizonyos derűs lazasággal, nem pedig görcsös szorongással tekinteni a felmerülő akadályokra. Ha nem született zseninek gyermekünk, ne várjuk el tőle, hogy osztályelső legyen!
Törekedjünk arra, hogy gyermekeinket érzelmi biztonságot nyújtó, szeretetteljes légkör vegye körül.
Vegyük észre, hogy miben sikeres, kiemelkedő és ügyes! Lássuk, meg hogy miben tehetséges és abban támogassuk, bíztassuk őt! Mindezeket a legjobban akkor vesszük észre, ha minél több minőségi időt töltünk el vele. Együtt játszunk… beszélgetünk… figyeljük őt.
Használjuk ki ezeket az értékes, vissza nem térő pillanatokat a gyorsan felcseperedő élete során. Ne hagyjuk ki !!! Szánjunk minél több időt gyermekeinkre!!!
Hallgassuk meg, hogy melyek az ő vágyai, álmai, érzései, öröme, bánata… stb.
A dicséretnek, elismerésnek óriási varázsereje van,-bátran fejezzük ki szavakkal, odafordulásunkkal, ha valami elismerésre méltó dolgot tett a legapróbbtól a legnagyobb cselekedetekig, tettekig! A helyes úton haladva bátorítjuk és mellette az önbizalmát, önértékelését, lelki egyensúlyát is nagymértékben erősítjük, melyben nekünk szülőknek óriási szerepünk van.
Lelkiismeretes gondoskodásunkkal, törődésünkkel biztosítsuk számukra az egészséges környezetet, személyi higiéniát!
Legyünk határozottak, következetesek nevelésünkben, mellyel gyermekeink számára megteremtjük a biztonság érzését. Meg kell tanulnia, hogy mit szabad és mit nem.
Logikusan felépített szabályokra, korlátokra van szüksége ahhoz, hogy majdan felkészülhessen a felnőtt életre. Ezzel óvhatja meg magát a későbbi kudarcoktól helytelen döntésektől.
A határozottság nem csak büntetést jelent, hanem dicséretet is. Azt hogy megbeszéljük gyermekünkkel, hogy miért helytelen az egyik cselekedet és miért helyes a másik.
Szülői szerepünkben elengedhetetlenül fontos mindezek mellett a hitelesség, vagyis hogy hogyan éljük az életünket, mit mutatunk magunkból, hiszen gyermekeink számára elsődleges mintául szolgálunk, anyaként, apaként.
Amit a gyermekek otthon látnak, tapasztalnak az emlékezetükbe, viselkedésükbe beépül és később felnőttként is ez alapján fog élni…. cselekedni!
Gyermekeinkkel való törődés, odafigyelés, gondoskodás megtérül,-beépül személyiségükbe, majd a felnőtté válás folyamatában kellő és biztos alapot ad a majdani szülői szerepvállalásukhoz.
A gyermekek a szülők felé érzett szeretetüket nap, mint nap kifejezésünkre juttatják, mosolyukkal, ölelésükkel, rajzaikkal, ajándékaikkal, meglepetésükkel. Óvodai tanévünk végén május első napjaiban is szeretettel és nagy izgalommal, titokban készültek édesanyjuk felköszöntésére Anyák napján. Csillogó tiszta tekintetük, őszinte mosolyuk is erről árulkodott.

Vida Eszter
óvodavezető


 

Nyárelő az óvodában

Mint minden évben, idén is a Vackor Óvoda legizgalmasabb időszaka a tavasz és a nyárvárás.
Miután a kiszebábot kanálisba dobva a gyerekek sikeresen elkergették a telet, a természet ébredezésével együtt nálunk is felgyorsult az élet. Sok-sok program és ünnep részesei lehettünk ezekben a hónapokban.
A húsvéti tojásvadászat, a tavaszi Harmónia koncert, és a Holle anyó színház 3 jószívű rabló című előadása, az anyák napi ünnepség, az óvodai kirándulás, az évzáró es ballagási ünnepségünk rengeteg izgalmat és élményt, megható pillanatot rejtegetett gyerkőceink és szüleik számára.
A kulturális és hagyományőrző programok mellett, azért a sportról sem feledkeztünk meg. A mozgás, a sportolás megszerettetése már kisgyermekkorban fontos feladat, a mai, gyermekeinket gépekkel körülvevő, mozgásszegény világunkban. Óvodánkban a tornaszoba, a tágas óvoda udvar, az ovi-foci pálya, a mozgásos gyermekjátékok széles tárháza ad lehetőséget arra, hogy óvodásainkat mozgásra ösztönözzük. Mindezek jegyében ebben az évben is megszerveztük a Futás a Vackor Óvodáért elnevezésű jótékonysági futóversenyünket, melyet óvodás, iskolás és felnőtt kategóriában indítottunk. A verseny résztvevői a megérdemelt helyezések jutalmazásain kívül, kedves vendéglátásban is részesültek. Frissítő italok, energiát pótló harapnivalók várták a célba érkezőket. Reméljük, jövőre újra találkozunk a lelkes indulókkal!

A rengeteg tavaszi program között, a gyerekek minden évben, talán a Nyárköszöntő családi délutánunkat várják a legnagyobb izgalommal. Idén, június 8-án, egy szép napsütéses, péntek délután került megrendezésre. Volt itt minden, ami a gyerekszívnek kedves. Vidám interaktív mesejáték Füzi Rozival, zenebona, csillámtetoválás, barkácsolás, tombola játék. Noha a nap főszereplői az ovis apróságok voltak, családi nap lévén a felnőttekről, szülőkről, nagyszülőkről sem feledkeztünk meg, így finom borjúpörkölttel, grillkolbásszal, langallóval, gyönyörű és ínycsiklandó tortákkal, üdítőkkel vártuk a látogatókat. Az édesanyák az Avon jóvoltából még gyönyörű sminkkel is szépülhettek a délután folyamán.
A vidám este nekünk, pedagógusoknak, dajka néniknek is tartogatott meglepetést es megható pillanatot. A három csoport, ballagó nagycsoportosai együtt búcsúztak el tőlünk, figyelmes és kedves ajándékkal lepve meg bennünket és az óvodát.
A családi napunk nagyszerű alkalmat adott rá, hogy mindenki, aki részt vett egy igazi ünnepet élhetett meg, a család és az összetartozás ünnepét. Hiszen azoknak a közösségeknek van igazán jövőjük, ahol összefogással közösséget tudnak építeni, és különösen igaz ez az óvodára, ahová parányi gyerekek nap, mint nap fejlődni, tanulni járnak. Rengeteg szervezést és tervezést, időt és munkát vett igénybe a rendezvény előkészítése, de a sok munka meghozta gyümölcsét. Remélhetőleg kellemesen elfáradva, de felejthetetlen élményekkel tele tért haza minden gyerek és felnőtt.
A nyárindítás tehát nagyszerűen sikerült, a nyári szünetre pedig hasonló élményekben gazdag feltöltődést kívánunk kis óvodásaink és egész családjuk számára.

Gulyásné Csatlós Annamária
2018. július


 

 A játék szerepek a gyermek életében

A kisgyerekek számára a fejlődés alapvető tényezője a játék, és ez tevékenységének fő formája is. A játék a valóság tükrözésének sajátos módja, melynek során átélheti a valóságban megtapasztalt élményeket és szerepeket. A játékban bármi lehetséges. A játék elősegíti a gyermek mozgásos fejlődését és csiszolódnak, rendeződnek a motoros funkciók. Szolgálja a testi fejlődést érzelmi, az értelmi és akarati tulajdonságait is. Fejleszti és lehetővé teszi felnőtt és gyermek számára az ismeretek megszerzését-ami tulajdonképpen tanulás. A játék fejlődése jól tükrözi a személyiség fejlődését. A játék során megtanulnak kitartóan figyelni, elmélyülten tevékenykedni, kudarcot, sikert elviselni, megélni, akadályokat leküzdeni, saját vágyait megvalósítani, feszültséget levezetni. A gyerekeknek más-más játékaik vannak, más-más játékban érzik jól magukat. Mivel egyénileg különbözőek, tudásvágyuk, fejlődésmenetük különböző, ezért játékuk és játékválasztásuk is különböző. ÓVODÁSKORI JÁTÉKFAJTÁK
Gyakorló játék
Ennek a játéknak a célja a mozgás, az utánzás öröme. Pl. a tevékenység öröméért fűz fel gyöngyöket, önt homokot a vödörbe, vagy borítja ki, építi egymásra a kockákat. Ennek látszólag nincs haszna, de alapot ad minden későbbi tevékenységhez. Kézügyessége, figyelme fejlődik, tapasztalatokat szerez a környezetéről.
Szerepjátékok
Ebben a játékfajtában eljátszhatják a valós életben látott szerepeket, élményeket. A gyerek a maga által elképzelt „mintha” helyzetben önként felvett szerepet igyekszik megeleveníteni. Élénk képzelőerő segítségével sajátos játékhelyzetet teremt, melyben tulajdonságokkal ruház fel tárgyakat. Szerepjátékban a gyerekek-amit gyerekként nem tehetnek meg-azt a játékban a felnőtt bőrébe bújva próbálhatja ki. A szerepjáték haszna szorongásoldás, a feszültségcsökkentés. Az óvodáskori szerepjáték legjellemzőbb tulajdonsága, hogy adott játékon belül kettős tudatállapotban van : képes beleélni magát egy adott helyzetbe, úgy hogy közben teljesen tudatában van a valóságbéli jelenlétével. Szabályjátékok Az óvodáskori játékok között fontos helyet foglal el. Itt játék közben a szabályok betartása motivál, vagyis a gyermek számára ez jelenti magát a játék örömét. Kezdetben maga a cselekvés a lényeg, a szabály betartása az örömszerzést szolgálja. Később élvezik a mozdulatsorok egymásutániságát, ügyelnek a sorrend betartására. Szabályok betartásánál dominál az utánzás. A szabályjáték játszásához szükséges a szabálytudat. Az iskolaérettség egyik kiemelkedő feltétele, vagyis tudja a cél érdekében bizonyos szabályoknak alárendelni a viselkedését.
Konstruáló játékok (alkotó játék)
Építő játék, barkácsolás, konstrukciós játék.
Az építőjátékok és a szerepjátékok keretén belül bontakoznak ki a legteljesebben a gyerekek. A gyerekek egészen kicsi koruktól szeretnek építeni, kockázni, pakolászni. De vajon valójában csak „rakosgatják”? A konstruáló játék valójában mindenből egy kicsi. Egy építési folyamatot motiválhat pusztán az alkotás öröme, de lehet szerepjáték része is. A kicsik általában csak az építés öröméért teszik, sokszor nem feltétlenül ennek megfelelő játékokkal (egymás mellé rakosgatja a kockákat) Később, ahogy fejlődik a gyermek, egyre többször használja rendeltetésszerűen a tárgyakat, elkezd értelemszerűen építeni, szabályait követve, összerakva. Az építőjáték fejleszti az én tudatot „én csinálom”, a testképet (megtanulja milyen hosszú karja, meddig ér el, mennyi kocka fér el a tenyerében), látását, vizuális érzékelését, fantáziát.
Dramatikus játék (drámajáték)
A drámajáték az óvodában a játékra alapoz, a gyermeki cselekvésre koncentrál. Feltárja és fejleszti a gyermek kreatív képességeit. A gyerekek a drámajáték során megtanulják, hogyan alakítsák ki saját gondolkodásmódjukat, megtapasztalják, milyen sok megoldás létezhet egy adott helyzetre. Védelmet nyújt a bátortalanabbaknak, nyíltabbá válnak, hamarabb oldódnak, és az átélt helyeztek tapasztalatait tovább viszik magukkal mindennapjaikba. A dramatikus játékok által a gyerekek bátrabbak, közvetlenebbek, nyitottabbak, elfogadóbbak lesznek. Erősödik önbizalmuk, fogékonyabbak lesznek, kíváncsiak a körülöttük élő emberekre.
Gondolataimat pedig George Boruard Shaw szavaival zárnám: „nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani”.
Máthéné Molnár Krisztina

Képkivágás



Zene ovi a Vackor Óvodában…

Óvodai kezdeményezésre, a gyermekek és a szülők érdeklődésére való tekintettel 2015 novembere óta elindult délutáni foglalkozások keretében,Lendvai Mária óvodapedagógus vezetésével a Zene-ovi.

Az óvónő csengő tiszta éneke a megfelelő pillanatban lebilincselően hat a gyerekre, nyugtat és egyben bátorságot ad,erősíti a zene iránti fogékonyságot.

A muzsika a gyermek érzelmeire pozitívan hat, és egész későbbi életét meghatározza a kis csoportokban kapott művészeti nevelés.

A magyar gyermekdalokban és mondókákban benne szunnyad múltunk, jelenünk és jövőnk, a zeneszerzőink által komponált dalokban, költőink verseiben pedig ott lakozik a magyar nyelv szépsége, játékossága.

A zenepedagógusnak nyugodt légkört kell kialakítani a muzsika segítségével.

A zenei nevelés legfontosabb célja az éneklés,az énekes játék öröme,a zene megszerettetése,a szépre a „tiszta forrásra” való rácsodálkozás.

A pedagógus zenei munkatervet készít:

  • fokozatosan nehezedő játékokkal…
  • feladatokkal…
  • készségfejlesztéssel…

A foglalkozások anyaga, mennyisége, menete a csoporttól és a pedagógustól egyaránt függ!

Különösen nagy figyelmet kell fordítani:

  • az életkori sajátosságokra
  • az egyéni fejlettségre
  • a fokozatosságra
  • az egymásra épülő, egyre nehezedő fejlesztési módszerekre.

A bőséges zenei anyag a gyermekek lelkesedését példázza:

  • dallamvisszhang, ritmusvisszhang…
  • éneklés, mondókázás hangszerkísérettel…
  • egyenletes járás énekre, hangszeres zenére…
  • szöveges dallami improvizálás…
  • énekes mese…
  • kiszámolók, körjátékok…
  • mondókák, rigmusok, altatók…
  • zenehallgatás…

A rendszeres zenei élmény a legfontosabb előre lendítője a tehetségfejlesztésnek, így ebben a kis közösségben lehetőség nyílik a kiemelkedő képességű gyermekekkel való foglalkozásra is.

12286046_964987426903549_1871646870_n

12278056_964987313570227_477461010_n